Društvo psihologa Srbije i Centar za primenjenu psihologiju i ove školske godine su institucije koje podržavaju seminare koji su dobili odobrenje Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja. Ove školske 2022/2023. godine, Zavod je odobrio 9 programa iza kojih stoje Društvo i Centar kao institucije i sve informacije o ovim seminarima nalaze se u Katalogu programa stručnog usavršavanja za školsku 2022/23, 2023/24 i 2024/25. godinu (Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja).
Svi seminari mogu se održati u Beogradu ali i u drugim gradovima Srbije. Održavaju se kontinuirano, tokom cele godine, kako po zahtevu obrazovne ustanove, tako i putem pojedinačnih prijava.
U nastavku pogledajte detaljnije o svakom akreditovanom programu edukacije ili pregledajte prezentaciju u pdf-u.
Jačanje profesionalne uloge psihologa u školi
Компетенција: К23
Приоритет: П4
Аутори:
Марина Павловић, дипломирани психолог, ОШ „Танаско Рајић“, Чачак; Бранка Тишма, дипломирани психолог
Реализатори:
Марина Павловић, дипломирани психолог, ОШ „Танаско Рајић“, Чачак; Бранка Тишма, дипломирани психолог
Општи циљеви:
Унапређивање професионалног рада, развој компетенција и јачање капацитета психолога у школама.
Специфични циљеви:
Повезивање и примена законске и подзаконске регулативе на рад психолога у школи; Освешћивање значаја заштите поверљивости података и понашања психолога у складу са тим у условима рада у школи; Развијање вештина за ефектан избор и примену психолошких мерних инструмената за процену у оквиру одговарајуће школске проблематике; Оснаживање за примену психолошких знања у раду са ученицима, а у складу са психолошким основама понашања, развојним потребама и карактеристикама ученика; Примена различитих психолошких метода и техника у раду са ученицима и родитељима; Стицање вештина за сагледавање потреба родитеља за едукацијом из одређених тема и изналажење најадекватнијих облика и метода.
Теме програма:
Законски оквир рада психолога у школи; Поверљивост података; Психолошки мерни инструменти; Примена психолошких знања у раду са ученицима и родитељима; Едукација родитеља
Циљна група:
стручни сарадник у школи
Величина групе: 30
Трајање: један дан (8 бодова)
Датум реализације: термини се утврђују по потражњи установе или када се оформи група на основу појединачних пријава
Veština vladanja sobom – asertivna komunikacija
Компетенција: К4, К5, К9, К15, К19, К23
Приоритет: П4
Аутори:
Лидија Ристић-Милојевић, дипломирани психолог, Војска Србије; Сандра Мојашевић, дипломирани психолог, Vossloh Min Скретнице, Ниш
Реализатори:
Лидија Ристић-Милојевић, дипломирани психолог, Војска Србије; Сандра Мојашевић, дипломирани психолог, Vossloh Min Скретнице, Ниш; Данијела Милошевић, докторанд педагогије, мастер педагог, Филозофски факултет, Ниш; Марија Милановић, дипломирани психолог, Енглеско-развојно забавиште „Менссана; Светлана Петровић, дипломирани педагог, спец.политиколог-медијација, Техничка школа, Књажевац
Општи циљеви:
Унапредити вештине комуникације код наставника, стручних сарадника, васпитача и директора установа и мотивисати их да технике асертивне комуникације примењују у раду са децом, као и у међусобној комуникацији.
Специфични циљеви:
Остварити увид у узроке неадекватне комуникације; Идентификовати проблеме који настају када лоше комуницирамо, са освртом на последице лоше комуникације у одељењу и школи; Истаћи разлику између асертивне и неасертивне комункације; Увежбавање активног слушања; Представити учесницима технике асертивне комуникације, са акцентом на оне које су погодне за рад са децом; Представити учесницима поруке које (не) треба упућивати ученику (детету); Истаћи бенефите асертивне комуникације и значај за развијање здраве и самопоуздане личности и квалитетних међуљудских односа; Увежбавање асертивне комуникације кроз играње улога.
Теме програма:
- дан – Упознавање и очекивања; шта је комуникација; асертивна, агресивна и дефанзивна комункација; узроци неадекватне комуникације; проблеми који настају када лоше комуницирамо; последице лоше комуникације у одељењу и школи/вртићу/дому ученика; вербална и невербална комуникација
- дан – Активно слушање; технике асертивне комуникације; поруке које (не)треба упућивати ученику (детету); упућивање критике и похвале ученику; увежбавање асертивне комуникације у специфичним ситуацијама – играње улога.
Циљна група:
наставник разредне наставе, наставник предметне наставе – основна школа, наставник предметне наставе – гимназија, наставник општеобразовних предмета – средња стручна школа, наставник стручних предмета – средња стручна школа, наставник у школи за образовање ученика са сметњама у развоју, наставник у школи за образовање одраслих, наставник општеобразовних предмета – у средњој уметничкој школи (музичке, балетске, ликовне), наставник стручног предмета у основној/средњој уметничкој школи (музичке, балетске, ликовне), наставник изборних и факултативних предмета, васпитач у предшколској установи, медицинска сестра – васпитач, васпитач у дому ученика, директор/помоћник директора, стручни сарaдник у предшколској установи, стручни сарадник у школи, стручни сарадник у дому ученика, сарадник (педагошки, андрагошки асистент и помоћни наставник)
Величина групе: 30
Трајање: два дана (16 бодова)
Датум реализације: термини се утврђују по потражњи установе или када се оформи група на основу појединачних пријава.
Rad sa teškim roditeljima
Компетенција: К4, К6, К9, К15, К20, К23
Приоритет: П4
Аутори:
Катарина Станић, дипломирани психолог Средња медицинска школа; Катарина Крстић, дипломирани психолог, Banca Intesa a.d. Београд;
Реализатори:
Катарина Станић, дипломирани психолог Средња медицинска школа, Београд; Катарина Крстић, дипломирани психолог, Banca Intesa a.d, Београд; Олгица Гигић, дипломирани психолог, ПУ „Раковица“, Београд; Мирјана Лажетић, дипл. машински инжењер, Машинска школа „Радоје Дакић“, Београд; Борислава Максимовић
Општи циљеви:
Унапређење знања и вештина васпитача, учитеља, наставника, стручних сарадника и директора школе за сарадњу са родитељима који показују тенденцију да отежавају или избегавају сарадњу са школом и/или предшколском установом.
Специфични циљеви:
Стицање знања о основним типовима тзв. „тешких“ родитеља и њиховим тенденцијама у понашању које отежавају и блокирају ефикасну сарадњу. Разумевање понашања „тешких“ родитеља и његових ефеката; Развијање знања и вештина о начинима за превазилажење непријатних осећања; Овладавање техникама за редуковање негативног стреса; Унапређивање знања и вештина у раду са пасивним родитељима; Унапређење знања и вештина у раду са пасивним, пасивно-агресивним и манипулативним родитељима; Овладавање вештинама и начинима за излазак из расправе тако да обе стране буду победници.
Теме програма:
- дан – Ко су „тешки“ родитељи; Разумевање понашања „тешких“ родитеља и његових ефеката; Не(контрола) расположења у раду са родитељима и до чега она доводи; Како људи превазилазе (управљају) непријатним осећањима; Стрес – начини за редуковање стреса;
- дан – Рад са пасивним родитељима; Рад са пасивно-агресивним родитељима; Карактеристике пасивно-агресивних родитеља, начин реаговања, препоруке за рад са њима; Рад са манипулативним родитељима; Како да обе стране из расправе изађу задовољне; Како дати повратну информацију родитељима.
Циљна група:
наставник разредне наставе, наставник предметне наставе – основна школа, наставник предметне наставе – гимназија, наставник општеобразовних предмета – средња стручна школа, наставник стручних предмета – средња стручна школа, наставник у школи за образовање ученика са сметњама у развоју; наставник у школи за образовање одраслих, наставник општеобразовних предмета – у средњој уметничкој школи (музичке, балетске, ликовне), наставник стручног предмета у основној/средњој уметничкој школи (музичке, балетске, ликовне), наставник изборних и факултативних предмета, сарадник (педагошки, андрагошки асистент и помоћни наставник), васпитач у предшколској установи, медицинска сестра – васпитач, васпитач у дому ученика, стручни сарaдник у предшколској установи, директор/помоћник директора, стручни сарадник у школи, стручни сарадник у дому ученика.
Величина групе: 30
Трајање: два дана (16 бодова)
Датум реализације: термини се утврђују по потражњи установе или када се оформи група на основу појединачних пријава
Sa adolescentom kroz krizu
Компетенција: К3, К14, К19, К23
Приоритет: П4
Аутори:
Светлана Свешко, дипломирани психолог, Дом ученика средњих школа “Јелица Миловановић“, Београд; Драгана Трифуновић, дипломирани педагог, Дом ученика средњих школа “Јелица Миловановић“, Београд; Лена Делеон Милачић, дипломирани психолог, Дом ученика средњих школа “Јелица Миловановић“, Београд
Реализатори:
Светлана Свешко, дипломирани психолог, Дом ученика средњих школа “Јелица Миловановић“, Београд; Драгана Трифуновић, дипломирани педагог, Дом ученика средњих школа “Јелица Миловановић“, Београд; Лена Делеон Милачић, дипломирани психолог, Дом ученика средњих школа “Јелица Миловановић“, Београд
Општи циљеви:
Стицање теоријских знања о томе како различите развојне и акцидентне животне кризе утичу на ментално здравље. Усвајање практичних вештина везаних за разумевање, превенцију и интервенисање у стресним и кризним стањима.
Специфични циљеви:
Јачање професионалне компетенције за васпитни рад и пружање подршке ученицима. Упознавање са знацима стреса, депресије, трауме и кризе. Разумевање модела психолошког превентивног рада. Начини и механизми превладавања. Развијање резилијентности, личног одговора на стрес. Развијање свести о сопственим капацитетима и препознавању стања када је неопходно ученика упутити на даљу стручну помоћ.
Теме програма:
Стресни и трауматски догађаји, последице и псих.кризна стања; Анксиозност–страх, врсте и превазилажења; Развојне, акцидентне кризе у адолесценцији; Депресија, карактеристике; Процес жаловања – интервенције; Превладавања и интервенције код стреса и кризе; Укључивање стручне помоћи и тимски приступ
Циљна група:
наставник предметне наставе – основна школа, наставник предметне наставе – гимназија, наставник општеобразовних предмета – средња стручна школа, наставник стручних предмета – средња стручна школа, наставник општеобразовних предмета – у средњој уметничкој школи (музичке, балетске, ликовне), наставник стручног предмета у основној/средњој уметничкој школи (музичке, балетске, ликовне), наставник изборних и факултативних предмета, васпитач у дому ученика, директор/помоћник директора, стручни сарадник у школи, стручни сарадник у дому ученика
Величина групе: 30
Трајање: један дан (8 бодова)
Датум реализације: термини се утврђују по потражњи установе или када се оформи група на основу појединачних пријава
Savetodavni razgovor – primena u vaspitnom radu sa adolescentima i roditeljima
Компетенција: К3, К15, К19, К23
Приоритет: 4
Аутор:
Светлана Свешко, дипломирани психолог, Дом ученика средњих школа “Јелица Миловановић“, Београд; Драгана Трифуновић, дипломирани педагог, Дом ученика средњих школа “Јелица Миловановић“, Београд; Катарина Миловановић, дипломирани педагог, Дом ученика средњих школа “Јелица Миловановић“, Београд
Реализатори:
Светлана Свешко, дипломирани психолог, Дом ученика средњих школа “Јелица Миловановић“, Београд; Драгана Трифуновић, дипломирани педагог, Дом ученика средњих школа “Јелица Миловановић“, Београд; Лена Делеон Милачић, дипломирани психолог, Дом ученика средњих школа “Јелица Миловановић“, Београд; Катарина Миловановић, дипломирани педагог, Дом ученика средњих школа “Јелица Миловановић“, Београд
Општи циљеви:
Овладавање и унапређивање вештинама вођења саветодавног разговора са адолесцентима и њиховим родитељима
Специфични циљеви:
Упознавање са релевантним принципима и теоријским приступима у процесу саветовања. Разумевање значаја и специфичности педагошко-саветодавног рада. Подршка осетљивости и личне компетенције за препознавање и решавање развојних проблема у адолесцентном периоду. Развијање вештина комуникације у саветодавном разговору. Јачање професионалне компетенције за организовање индивидуалног и групног саветодавног рада. Приступ и укључивање родитеља у саветодавни рад. Оспособљеност за вођење саветодавног разговора са ученицима и родитељима. Појачавање свесности о сопственим капацитетима за пружање помоћи и препознавање тренутка када упутити дете код одговарајућих стручњака.
Теме програма:
Развојне карактеристике адолесцената; Теоријски приступи и типови саветовања; Облици и фазе саветодавног разговора; Методе и технике саветодавног разговора; Саветодавни рад са родитељима; Развијање личне компетенције и укључивање стручне помоћи; Етика саветодавног рада и најчешћи проблеми
Циљна група:
наставник предметне наставе – основна школа, наставник предметне наставе – гимназија, наставник општеобразовних предмета – средња стручна школа, наставник стручних предмета – средња стручна школа, наставник општеобразовних предмета – у средњој уметничкој школи (музичке, балетске, ликовне), наставник стручног предмета у основној/средњој уметничкој школи (музичке, балетске, ликовне), наставник изборних и факултативних предмета, сарадник (педагошки, андрагошки асистент и помоћни наставник), васпитач у дому ученика, директор/помоћник директора, стручни сарадник у школи, стручни сарадник у дому ученика
Величина групе:30
Трајање: један дан (8 бодова)
Датум реализације: термини се утврђују по потражњи установе или када се оформи група на основу појединачних пријава
Stručni rad psihologa sa učenicima i roditeljima
Компетенција: К23
Приоритет: П4
Аутори:
Марина Павловић, дипломирани психолог, ОШ „Танаско Рајић“, Чачак; Бранка Тишма, дипломирани психолог
Реализатори:
Марина Павловић, дипломирани психолог, ОШ „Танаско Рајић“, Чачак; Бранка Тишма, дипломирани психолог
Општи циљеви:
Унапређивање професионалног рада, развој компетенција и јачање капацитета психолога за стручни рад са ученицима и родитељима у школи
Специфични циљеви:
Повезивање и примена законске и подзаконске регулативе на рад психолога са ученицима и родитељима у школи; Оснаживање за ефектан избор и примену психолошких мерних инструмената за процену ученика у оквиру одговарајуће школске проблематике; Унапређивање знања у одабиру садржаја едукативно/ превентивног рада од значаја за развој ученика и јачање васпитне улоге родитеља; Развијање вештина за избор и примену техника психолошког саветовања ученика и родитеља у оквиру одговарајуће развојне/ школске проблематике; Освешћивање значаја континуиране едукације родитеља као значајног ресурса и сарадника у подстицању развоја ученика; Стицање вештина за сагледавање потреба родитеља за едукацијом из одређених тема
Теме програма:
Законски оквир рада психолога са ученицима и родитељима у школи; Примена психолошких знања у процени и саветовању ученика; Превентивно- едукативни рад са ученицима; Примена психолошких знања у раду са родитељима; Превентивно- едукативни рад са родитељима
Циљна група:
стручни сарадник у школи
Величина групе: 30
Трајање: један дан (8 бодова)
Датум реализације: термини се утврђују по потражњи установе или када се оформи група на основу појединачних пријава
Obuka za primenu testa TIP-1
Компетенција: К23
Приоритет: 2
Аутори:
Ивана Степановић Илић, доктор наука, Филозофски факултет, Београд; Оливер Тошковић, доктор наука, Филозофски факултет, Београд; Биљана Радосављевић, дипломирани педагог, Београд; Сања Татић Јаневски, дипломирани психолог, Београд
Реализатори:
Ивана Степановић Илић, доктор наука, Филозофски факултет, Београд; Оливер Тошковић, доктор наука, Филозофски факултет, Београд; Биљана Радосављевић, дипломирани педагог, Београд; Сања Татић Јаневски, дипломирани психолог, Београд; Смиљана Вујадиновић, дипломирани психолог, ОШ „Мајка Југовића“, Београд; Бранка Тишма, дипломирани психолог, Београд
Општи циљеви:
Општи циљ програма је стицање теоријских и практичних знања стручних сарадника – педагога у основним школама за примену теста ТИП -1.
Специфични циљеви:
Специфични циљеви програма су упознавање педагога са: теоријским основама мерења у психологији и психолошким испитивањем уопште и карактеристикама развоја дечје интелигенције; тестом за испитивање првака ТИП-1 – теоријско упознавање и практична примена теста као стандардног поступка испитивања деце при упису у први разред (задавање теста, оцењивање протокола, анализом одговора испитаника и интерпретација).
Теме програма:
- дан – О мерењу људских способности; Природа, развој и мерење дечје интелигенције; Познавање и коришћење теста ТИП-1; Сумирање теоријских знања и повезивање са карактеристикама теста ТИП-1
- дан – Рад са Припреме за тестирање; Оцењивање теста; Интерпретација и саопштавање резултата; Уједначавање одељења; Тест знања о мерењу и карактеристикама теста ТИП-1
Циљна група:
стручни сарадник у школи
Величина групе: 30
Трајање: два дана (14 бодова)
Датум реализације: термини се утврђују по потражњи установе или када се оформи група на основу појединачних пријава
Obuka za realizaciju vaspitnih i obrazovnih sadržaja na interaktivan način
Компетенција: К2, K13, K23
Приоритет: 3
Аутори:
Бранкица Ристић, дипломирани психолог, Саветовалиште „Ансибле“, Београд; Тијана Папић, дипломирани психолог, Дом ученика средњих школа Патријарх Павле, Београд
Реализатори:
Бранкица Ристић, дипломирани психолог, Саветовалиште „Ансибле“, Београд; Тијана Папић, дипломирани психолог, Дом ученика средњих школа Патријарх Павле, Београд; Невенка Јовановић, дипломирани психолог и РЕ&КБТ психотерапеут, Четврта гимназија, Београд
Општи циљеви
Оспособљавање наставника стручних сарадника и васпитача у домовима ученика за осмишљавање и извођење радионица и интерактивних техника у обради васпитно-образовних садржаја, у сврху јачања професионалних капацитета у примени иновативних метода рада.
Специфични циљеви:
Оспособљавање наставника, стручних сарадника и васпитача да креирају радионице, односно користе специфичне интерактивне технике у раду водећи рачуна о конкретним циљевима обраде одређених васпитно-образовних садржаја; Мотивисање наставника, стручних сарадника и васпитача да примењују стечена знања на пољу интерактивног рада у раду са адолесцентима и на тај начин унапреде ниво васпитно-образовног рада у целини
Теме програма :
Претходна искуства и очекивања; Преферирани стилови учења; Изградња структуре кроз варирање динамике и начина рада; Планирање активности у складу са општим и специфичним циљевима; Технике рада са групом; Начини саопштавања повратне информације; Вештине јавног наступа; Тешкоће у раду са групом; Наставник/васпитач као водитељ радионице; Концепт уважавања; Сумирање, евалуација и договор о праћењу ефеката семинара у пракси
Циљна група:
наставник разредне наставе, наставник предметне наставе – основна школа, наставник предметне наставе – гимназија, наставник општеобразовних предмета – средња стручна школа, наставник стручних предмета – средња стручна школа, наставник у школи за образовање одраслих, наставник општеобразовних предмета – у средњој уметничкој школи (музичке, балетске, ликовне), наставник стручног предмета у основној/средњој уметничкој школи (музичке, балетске, ликовне), наставник изборних и факултативних предмета, васпитач у дому ученика, стручни сарадник у школи, стручни сарадник у дому ученика
Величина групе: 30
Трајање: један дан (8 бодова)
Датум реализације: термини се утврђују по потражњи установе или када се оформи група на основу појединачних пријава
Razvoj intelektualnih veština i održanje pažnje kod dece predškolskog i ranog školskog uzrasta u savremenom kontekstu
Компетенција: К3, К5, К10, К23
Приоритет: 4
Аутор:
Бранка Тишма, дипломирани психолог, Београд
Реализатори:
Бранка Тишма, дипломирани психолог, Београд; Смиљана Вујадиновић, дипломирани психолог, ОШ „Мајка Југовића“, Београд
Општи циљеви:
Јачање компетенција васпитача, стручног сарадника у ПУ, учитеља и стручног сарадника у школи у развоју интелектуалних капацитета детета узраста 3-8 година и одржање његове пажње.
Специфични циљеви:
Овладавање под/законским и другим документима у раду са децом узраста 3-8 година; оспособљеност за измене у структури радног простора; упознавање са различитим улогама одраслог у раду са децом; повезивање различитих улога одраслих у раду са децом са праксом; појачана спремност за улогу активног посматрача у раду са децом; веће коришћење полуструктуираног и неструктуираног материјала у раду са децом у изради и реализацији активности које подстичу интелектуални развој; стварање услова у којима деца могу постићи бољу концентрацију; повећана спремност за израду дидактичког материјала за рад заједно са децом
Теме програма:
Законски оквир и документа који уређују рад са децом предшколског и раног школског узраста; Теоријски оквир интелектуалног развоја деце предшколског и раног школског узраста; Структура радног простора и његове импликације на подстицање и развој интелектуалних вештина и концентрације; Осмишљавање и и планирање активности које подстичу интелектуални развој детета; Шта све можемо заједно са дететом/планирање и извођење садржаја у заједничкој активности одраслог и детета
Циљна група:
васпитач у предшколској установи, стручни сарaдник у предшколској установи, стручни сарадник у школи, наставник разредне наставе
Величина групе: 30
Трајање: један дан (8 бодова)
Датум реализације: термини се утврђују по потражњи установе или када се оформи група на основу појединачних пријава