Дана 25.3.2024. г. реализован је трећи састанак представника
Педагошког друштва Србије, Друштва психолога Србије и Актива психолога и педагога
запослених у основним и средњим школама Србије са представницима министарства
просвете.
Састанку су испред министарства просвете присуствовали: помоћник министра за
предшколско основно образовање и васпитање Милан Пашић, помоћник министра за
средње образовање и васпитање и образовање одраслих Милош Благојевић, шефица
одсека за људска и мањинска права у образовању Снежана Вуковић. Као представници
стручних сарадника састанку су присуствовали Маја Врачар (ПДС), Наташа
Стојановић ( ПДС), Бранка Тишма (ДПС), Весна Роквић (ДПС), Нада Станков (ДПС),
Јасмина Хајдер (Актив), Александра Суботић (Актив), Јоргованка Ванић (Актив) и
Миша Љубеновић (Актив).
На састанку се дискутовало на тему актуелних правилника о оцењивању ученика у
основном и средњем образовању и васпитању, интерсекторској сарадњи, те о положају
и улози стручних сарадника у школама.
На самом почетку представници министарства су обавештени о резултатима
реализованог истраживања на тему анализе актуелних правилника о оцењивању
ученика у коме је учешће узело преко 1500 учесника (наставника, стручних сарадника
и руководиоца) у веома кратком року. Значајна чињеница је да чак 93 % учесника у
истраживању сматра да треба повући спорни члан 5. из правилника о оцењивању за
основно образовање и васпитање и да би његова примена неповољно утицала на етос
школе. Представници министарства су замолили да им се резултати доставе за недељу
дана када ће истраживање бити приведено крају.
Тема интерсекторске сарадње је препозната као једна од приоритених и дискусија је
текла уз размену мишљења и ставова, те су се присутни стручни сарадници сагласили
да велики број ученика треба стручну подршку која превазилази ингеренције стручних
сарадника, а да све учесталије препреке у сарадњи школа са Центрима за социјални рад
и здравственим установама изразито неповољно утичу на могућности да се ученицима
иста пружи и сав терет и одговорност пада управо на стручне сараднике у школама. Са
укидањем развојних саветовалишта и смањењем броја психолога у здравственом
систему проблем недостатка стручњака који се баве менталним здрављем деце и
младих се увећао, а ван Београда готово да и нема релевантних установа где би се
ученици и родитељи упутили на саветовање или терапију. Указано је да је неопходно
мобилисати расположиве ресурсе у циљу покретања иницијативе из министарства
просвете за оснивање и оснаживање постојећих развојних саветовалишта, као и
осигурати услове за креирање и примену обавезујућих протокола да здравствене
установе и центри за социјални рад сарађују са образовно-васпитним установама.
Упућен је предлог да министарство путем школских управа упути препоруке да се на
локалном нивоу потпишу протоколи о интерсекторској сарадњи који би обезбедили
проток информација и неопходне препоруке за рад школа.
Представници министарства су исказали разумевање за забринутост стручних
сарадника и истакли да министарство просвете континуирано чини напоре како би се
одговорило на потребе ученика и свих актера у образовно-васпитном систему.
Подсетили су да постоје споразуми који подразумевају интерсекторску сарадњу
истакавши овом приликом Меморандум о разумевању који је прошле године потписан
на другој Међународној конференцији посвећеној менталном здрављу и
психосоцијалној подршци младих под називом ”Не остављајте нас за касније” са
циљем да се унапреди систем подршке менталном здрављу деце и младих у Србији.
Поменути меморандум дефинише расподелу ресусрса, улоге, и одговорности ресора у
области заштите менталног здравља деце, адолесцената и младих. Наставља се са
имплементацијом Програма УНИЦЕФ-а за унапређење услуга менталног здравља за
младе под називом “Минимални пакет услуга”. За месец дана ће почети реализација
обуке за све стручне сараднике на тему менталног здравља у оквиру које је
припремљен и приручник “Ментално здравље у школама” у коме је, како је наведено,
јасно прецизирано како поступати у различитим случајевима те представници
министарства оцењују да ће све те активности допринети пружању ефективније
подршке спољашње мреже образовно-васпитном систему. Такође, наведено је да
уколико школа не успева да оствари сарадњу са релевантним установама о томе
обавести министарство просвете на имејл адресу Тима за заштиту од насиља након
чега ће уследити интервенција ка одговарајућем министарству.
Када су у питању положај и улога стручних сарадника у школама стручни сарадници
су истакли да су задаци стручних сарадника врло сложени и изузетно одговорни као и
најпрецизније дефинисани у ЗОСОВ-у те да наведено треба да прати и одговарајући
материјални статус. Наставници имају увећање плате кроз различите форме
(старешинство, преконормни рад) те стручни сарадници сматрају да је таква политика
дискриминаторна. Министарство је омогућило услове за израду Правилника о
компетенцијама стручних сарадника психолога и педагога и новог Правилника о
програму свих облика рада педагога и психолога, међутим, потребно је да се израде и
усагласе сва пратећа документа везана за ЗОСОВ како би се унапредио положај
стручних сарадника и свих осталих који су ангажовани у непосредној настави.
Наглашено је да је неопходно што пре изменити и Правилнике о критеријумима за
финансирање установа како би се број педагога и психолога у школама увећао те је
предложено да основни критеријум буде број ученика уз уважавање специфичности
односно јасно дефинисаних допунских критеријума (школе различитих програма,
потреба за додатном подршком, двојезичне школе, уметничке школе, школе за
рехабилитацију ученика са сметњама у развоју итд). Поред предлога измена у
Правилнику о финансирању у школама, треба усагласити и Платне разреде за
психолога и педагога управо због чињенице да психолози и педагози имају веома
разрађене и сложене послове у односу на све учеснике школског живота и улогу
стручног менаџмента, а њихове одговорности су одмах после одговорности директора
школе што би требало да буде препознато и сходно томе и вредновано кроз платне
разреде.
Представници министарства су поводом материјалног положаја поновили могућности
које су на располагању (старешинство, ангажовање преко норме у другој школи и
напредовање кроз звања) те истакли да је актуелно ситуација таква.
Након двосатне дискусије изведени су следећи закључци:
- Министарство просвете прихватило је да узме у обзир резултате истраживања о
новим правилницима о оцењивању, нарочито исказане ставове у вези са чланом - Правилника о оцењивању ученика у основном образовању и васпитању;
- У области интерсекторске сарадње постоји простор за унапређивање и сви
присутни деле исти став и у вези с тим се очекује иницијатива министарства у
форми препорука за потписивање Протокола о сарадњи на нивоу локалних
заједница; - Министарство просвете очекује да струковна друштва и Актив током маја
текуће године доставе Предлог критеријума за финансирање рада установа ради
повећања броја психолога и педагога у школама; - Струковна друштва и Актив ће до краја школске године доставити писани захтев
за измену члана 160. става 8. ЗОСОВ-а којим би се омогућило право на
прековремени рад психолозима и педагозима у матичним школама; - Актив ће до краја седмице доставити резултате истраживања реализованог на
тему анализе нових правилника о оцењивању ученика; - Сви присутни су се сагласили да на тему материјалног положаја остаје отворен
простор за разговор након формирања нове Владе.
У Београду,
26.3.2024.