Поштовани Председниче,
Обраћамо Вам се у име Друштва психолога Србије поводом Вашег новог предизборног спота у коме се приказује тестовни материјал, (X карта Роршах теста) који користе клинички психолози у свом свакодневном раду. Наша дужност је да Вас упозоримо на штетност овакве употребе психолошких тестова, како за психолошку струку, тако, верујемо, и за саму Вашу кампању која треба да узме у обзир легалност и легитимност права употребе психолошких материјала у медијском простору.
Пре свега, употреба Роршаховог теста на овај начин представља кршење ауторских права која су регулусана на међународном нивоу. Дистрибутери тест могу преузети од два овлашћена произвођача (у Швајцарској и Немачкој), а даље га могу издавати само физичким лицима или институцијама које имају запослене професионалце у области менталног здравља. У нашој земљи дистрибутери стављају у промет овај тест само уз доказ дипломе психолога који је купац, и који се даље обавезује да ће карте користити искључиво за потребе рада психолога, чувајући их на прописан начин тако да не дођу у јавност или да се ставе у ризик коришћења од стране нестручних лица.
Друго, Закон о условима за обављање психолошке делатности („Сл. гласник РС“, бр. 25/96 и 101/2005) изричито наглашава да је употреба психолошких мерних инструмената искључиво у надлежности психолога и да свака употреба од стране других лица представља кршење Закона. Непотребно је наглашавати колико је тек злоупотреба тестова у рекламне сврхе незаконита и неетична.
Треће, јавно приказивање тестовног материјала дирекно наноси штету психолозима у клиничкој пракси, јер је веома важно да испитаници нису унапред упознати са садржајем тестова, како би њихови одговори имали интерпретативну, дијагностичку вредност. Приказивањем тог материјала на телевизији и кроз друге медије, у потпуности нарушава валидност овог теста за примену у пракси.
Коначно, начин употребе и „интерпретације“ Роршахове карте на начин како је приказан у Вашем споту представља потпуно искривљен начин употребе овог теста у пракси. Овакав наиван и готово карикатуралан приступ тумачењу одговора нарушава углед наше професије, а сматрамо да негативно доприноси и вашој предизборној кампањи. Верујемо да нико од наших колега или колегиница није консултован при осмишљавању овог спота, јер би адекватна примена правила оцењивања и интерпретације приказаних одговора указивала на компромитовано когнитивно процесирање, а не на пројекцију жеља и потреба „испитаника“ лако доступних свести, чему Роршахове мрље никада нису биле намењене.
Из свих наведених разлога, верујући да разумете да овим спотом штетите психолошкој пракси, као и сопственој кампањи, молимо Вас да што пре повучете овај спот из јавног приказивања.
Унапред се захваљујемо на разумевању.
Проф. др Тамара Џамоња Игњатовић
Председница Друштва психолога Србије