Шта психологија и психолози нуде човечанству?
Шта је психологија и шта психолози раде?
Психолошка наука генерише сазнања о природи и развоју људских мисли, емоција и понашања како на нивоу појединца, тако и на нивоу друштва. Психологија је самостална научна дисциплина која се примењује у готово сваком аспекту нашег безграничног искуства. Психолози раде у широком распону окружења – практично било где где је људско функционисање важно. Психолошка наука продубљује наше разумевање људског понашања у социјалном, културном и језичком контексту1. Психолози имају улогу да подржавају здравље и благостање глобално, кроз оквир људских права, са циљем унапређења живота.
Зашто су владама потребни психологија и психолози?
Владама је са људске и финансијске стране корисно да препознају да психолози дају незаобилазан а независан допринос ублажавању патње и побољшању живота2. Друштвене детерминанте здравља, попут образовања, адекватне хране и начина исхране, прихватљивог животног стандарда, радних могућности и равноправног третмана препознате су као основна људска права садржана у Циљевима одрживог развоја Уједињених нација 3-7. Неуспех у решавању проблема менталног здравља, попут депресије и анксиозности, који су често последица недостатка придавања пажње социјалним чиниоцима здравља, кошта глобалну економију билион долара годишње на рачун смањене продуктивности2. Превенција и интервенција спроведене код психолошких здравствених стања, међутим, показали су се изузетно исплативим2. Када се психолошка наука примени на контекст у којем људи живе, раде и играју се, потенцијал и продуктивност се повећавају8-9. Ипак, упркос постојању уштеде новца и клинички ефикасних услуга за ризичну популацију или оних који показују симптоме менталних поремећаја, већина младих и одраслих у готово свим земљама света не прима психолошки третман због ограничених ресурса, стигме и недовољног броја пружалаца здравствених услуга10-11.
Шта је јединствено у вези са психологијом и психолозима?
Психолози разумеју биолошка, друштвена и еколошка истраживања и оспособљени су за примену научно утврђених чињеница за побољшање људских живота кроз разне културе и језичка подручја. Да бисте постали психолог, морате показати висока професионална, научна и етичка знања и стандарде. Усавршавање психолога за напредни ниво рада наглашава техничку и научну аутономију и независне улоге унутар трансдисциплинарних тимова који промовишу људско благостање у свим областима живота (нпр. породица, школа, универзитет, здравље, радно место, јавна служба и заједнице, ако поменемо само неке)12 . Психолози раде применом научног метода и комплементарних способности у дијагностици, процени и закључивању како би пружили разумљиве и интегрисане приступе људском здрављу. Запошљавање психолога на позиције где могу да буду независни и одлучују у складу је са њиховом напредном обуком. Како се свет суочава са кризама без преседана, допринос психолога ублажавању физичких, емоционалних и менталних утицаја на појединце, групе и заједнице је пресудан13.
Референце
1 Hays, P.A.& Iwamasha, G.Y. (2006). Culturally Responsive Cognitive Behavioral Therapy: Assessment, Practice, and Supervision. American Psychological Association
2 Chisholm, D., Sweeny, K., Sheehan, P., Rasmussen, B., Smit, F., Cuijpers, P., & Saxena, S. (2016). Scaling-up treatment of depression and anxiety: A global return on investment analysis. Lancet Psychiatry, Vol.3, 415–424. DOI: http://doi.org/10.1016/S2215-0366.
3 Adler, E. N., & Newman, K., (2002) Socioeconomic disparities in health: pathways and policies, Health Aff (Millwood), Vol.21 Iss.2, DOI: http://doi.org/10.1377/hlthaff.21.2.60
4 Allen, J., Balfour, R., Bell, R., & Marmot, M., (2014) Social determinats of mental health, International review of Psychiatry, Vol. 26 Iss. 4 DOI: http://doi.org/10.3109/09540261.2014.928270
5 Saegert, S., Evans, G. W., (2003) Poverty, housing niches, and health in the United States, Journal of Social issues, Vol. 59 Iss. 3, 569-589. DOI: https://doi.org/10.1111/1540-4560.00078
6 Saxena, S., Thornicroft, G., Knapp, M., & Whiteford, H., (2007) Resources for mental health: scarcity, inequity, and inefficiency, The Lancet, Vol. 370 Iss. 9590, 878- 8 889, DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(07)61239-27 Walker, R., Keane, C. R., & Burke, J., (2010) Disparities and access to healthy food in the United States: A review of food deserts literature, Health & Place, Vol. 16 Iss. 5, 876-884, DOI: https://doi.org/10.1016/j.healthplace.2010.04.013
10 Mental Health America, 2019, https://www.uncrushed.org/content/2019/9/23/the-state-of-mental-health-in-america-2020
11 Wang, P. S., Aguilar-Gaxiola, S., Alonso, J., Angermeyer, M. C., Borges, G., Bromet. E. J., Bruffaerts, R., De Girolamo, G., De Graaf, R., Gureje, O., Haro, J. M., Karam, E. G., Klesser, R., Koveness, V., Lane, M. C., Lee, S., Levinson, D., Ono, Y., Et al., (2007) Use of mental health services for anxiety, mood, and substance disorders in 17 countries in WHO world mental health surveys, The Lancet, Vol. 370 Iss. 9590, 841-850. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(07)61414-7
12 Huppert, A. H., Psychological well-being: evidence regarding its causes and consequences, (2009) Health and Well-Being, Vol. 1 Iss. 2, 137-164. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1758-0854.2009.01008.x
13 Wandersman, A., & Florin, P., (2003) Community interventions and effective prevention, American Psychologist, DOI: http://doi.org/10.1037/0003-066X.58.6-7.441
APA.ORG/INTERNATIONAL
8 Kelly J.G., Ryan A.M., Altman B.E., Stelzner S.P.(2000) Understanding and Changing Social Systems. In: Rappaport J., Seidman E. (eds) Handbook of Community Psychology. Springer, Boston, MA. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4615-4193- 6_7 9 Weissman, M., & Cuijpers, P., (2007) Psychotherapy over the Last four decades, Harvard Rev Psychiatry, Vol. 25 Iss.4, 155-158, DOI: https://doi.org/10.1097/ hrp.0000000000000165