Pravilnik o programu rada stručnih saradnika u osnovnoj školi (“Sl. glasnik RS – Prosvetni glasnik”, broj 1/94)
Član 1
Ovim pravilnikom uređuje se program rada stručnih saradnika u osnovnoj školi: školskog pedagoga, školskog psihologa, socijalnog radnika, defektologa, bibliotekara i medijatekara.
Rad stručnih saradnika u osnovnoj školi organizuje se radi uspešnijeg ostvarivanja cilja i zadataka osnovnog obrazovanja i vaspitanja i nastavnog plana i programa u osnovnoj školi.
Stručni saradnici učestvuju u poslovima planiranja, programiranja, organizovanja, unapređivanja i praćenja rada škole, odnosno obrazovnog procesa: sarađuju sa nastavnicima; sarađuju sa učenicima i prate i podstiču razvoj učenika: individualnih sposobnosti i sklonosti, intelektualnog, emocionalno-socijalnog i profesionalnog razvoja; pružaju pomoć obdarenim učenicima, kao i učenicima koja imaju teškoća u učenju i radu i razvoju; pomažu učenicima koji žive u težim socijalnim prilikama; sarađuju sa roditeljima učenika i drugim institucijama koje imaju uticaja na školu i vaspitno-obrazovni proces.
Program rada stručnih saradnika u osnovnoj školi odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Prosvetnom glasniku”.
PROGRAM RADA
STRUČNIH SARADNIKA U OSNOVNOJ ŠKOLI
A. ŠKOLSKI PEDAGOG I ŠKOLSKI PSIHOLOG
I CILJ I ZADACI
1. Cilj
Primena savremenih teorijskih i praktičnih saznanja psihološke i pedagoške nauke u procesu ostvarivanja zadataka osnovnog obrazovanja i vaspitanja i unapređivanje obrazovno-vaspitnog rada.
2. Zadaci
1) Učestvovanje u stvaranju programskih, pedagoško-organizacionih i didaktičko-metodičkih uslova za ostvarivanje ciljeva osnovne škole.
2) Unapređivanje, osavremenjavanje i racionalizacija obrazovno-vaspitnog rada.
3) Učestvovanje u praćenju i vrednovanju ostvarenih rezultata obrazovno-vaspitnog rada.
4) Podsticanje i praćenje razvoja učenika (intelektualnog, socijalnog, emocionalnog, moralnog, estetskog, fizičkog i profesionalnog).
5) Organizovanje pedagoško-psihološkog obrazovanja nastavnika.
6) Ostvarivanje saradnje s roditeljima, predškolskim ustanovama, srednjim školama, fakultetima, institutima, zdravstvenim, socijalnim i kulturnim ustanovama, stručnim službama Republičkog zavoda za tržište rada i drugim institucijama od značaja za osnovnog obrazovanje i vaspitanje.
II PLANIRANJE I PROGRAMIRANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA I VREDNOVANJE OSTVARENIH REZULTATA
(4 sata nedeljno)
1. Planiranje i programiranje
Poslovi školskog pedagoga i školskog psihologa
a) Učestvovanje u izradi koncepcije godišnjeg programa škole.
b) Angažovanje u izradi planova i programa: unapređivanja obrazovno-vaspitnog rada; vaspitnog rada s učenicima; stručnih organa; pedagoško-psihološkog usavršavanja nastavnika, posebno pripravnika; korektivnog rada s učenicima koji imaju problema u učenju, ponašanju u razvoju; vannastavnih aktivnosti učenika; rada s darovitim učenicima; profesionalne orijentacije, celodnevne nastave i produženog boravka; saradnje škole i porodice.
v) Usklađivanje pojedinačnih programa s polaznom koncepcijom godišnjeg programa rada škole.
g) Sačinjavanje godišnjih i mesečnih planova i programa rada pedagoga i psihologa: saradnja s nastavnicima u izradi planova rada redovne, dodatne i dopunske nastave, odeljenjskih zajednica, sekcija, ekskurzija, izleta, priredbi i drugo; planiranje oglednih i uglednih časova i aktivnosti; izrada programa korektivnog rada i zdravstvenog vaspitanja.
2. Organizacija pedagoškog rada škole
– primenjivanje pedagoško-psiholoških principa u izradi rasporeda časova i smena, podeli odeljenjskog starešinstva, organizovanje vannastavnog rada, i drugo;
– predlaganje novih organizacionih rešenja obrazovno-vaspitnog rada.
3. Praćenje i vrednovanje rada škole
Poslovi školskog pedagoga i školskog psihologa
Praćenje:
– organizacije obrazovno-vaspitnog rada škole (posebno efikasnosti novih organizacionih oblika rada);
– realizacije ciljeva i zadataka pojedinih nastavnih predmeta i oblasti;
– efekata inovativnih poduhvata (novih sadržaja, oblika, metoda i sredstava, obrazovno-vaspitnog rada, motivacionih podsticaja i posebnih vaspitnih mera);
– postignuća učenika u nastavnom i vannastavnom radu;
– usklađenosti programskih zahteva sa uzrasnim karakteristikama učenika;
– opterećenost učenika;
– postupaka ocenjivanja;
– primene novih nastavnih planova i programa.
Poslovi školskog pedagoga
Praćenje i vrednovanje:
– korelacije sadržaja programa u okviru jednog i više nastavnih predmeta;
– organizacije rada škole i efekata planiranih inovacija.
Poslovi školskog psihologa
Praćenje i vrednovanje:
– motivacije učenika za rad i učenje;
– razvoja i napredovanja ličnosti učenika;
– usklađenosti programskih zahteva s individualnim mogućnostima učenika.
III UNAPREĐIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA I INSTRUKTIVNI PEDAGOŠKO-PSIHOLOŠKI RAD S NASTAVNICIMA
(pedagog 8, psiholog 6 sati nedeljno)
Poslovi školskog pedagoga i školskog psihologa
1. Saradnja s nastavnicima i direktorom škole:
– identifikovanje, konkretizovanje i operacionalizovanje ciljeva i zadataka obrazovno-vaspitnog rada;
– odabiranje racionalnih oblika, metoda i sredstava obrazovno-vaspitnog rada;
– upoznavanje nastavnika sa savremenim didaktičkim inovacijama i njihovom praktičnom primenom (problemska nastava, programirana nastava, individualizirani i diferenciran rad na nivoima, osmišljeno učenje, heurističko modelovanje nastave, grupni oblici rada, rad u parovima i drugo);
– pružanje pomoći u planiranju i izvođenju oglednih časova i drugih obrazovno-vaspitnih postupaka;
– upoznavanje stručnih aktiva, odeljenjskih veća i nastavničkog veća s rezultatima analiza, ispitivanja, proučavanja i istraživanja;
– prilagođavanje plana i programa za osnovnu školu uzrasnim i individualnim karakteristikama učenika;
– učestvovanje u utvrđivanju obrazovnih zahteva za pojedine kategorije učenika;
– identifikovanje obdarenih učenika kao i onih koji imaju problema u učenju i razvoju i organizovanje odgovarajućeg obrazovno-vaspitnog rada;
– otkrivanje uzroka zaostajanja pojedinih učenika ili odeljenja u školskom radu i učenju i preduzimanje ili predlaganje odgovarajućih pedagoških mera;
– podsticanje razvoja motivacije za rad i učenje (posebno unutrašnje motivacije);
– učestvovanje u vrednovanju rezultata obrazovno-vaspitnog rada i izradi kriterijuma i instrumenata za objektivno ocenjivanje učenika;
– ostvarivanje ciljeva i zadataka profesionalne orijentacije učenika.
2. Saradnja s odeljenskim starešinama:
– pružanje pomoći u upoznavanju, podsticanju i praćenju svih komponenata razvoja ličnosti učenika (fizičkog, intelektualnog, moralnog, emocionalnog, socijalnog i profesionalnog);
– upoznavanje s principima grupne dinamike i socijalne interakcije i pružanje pomoći u formiranju i vođenju učeničkog kolektiva;
– otkrivanje uzroka poremećaja ponašanja pojedinih učenika ili grupa i preduzimanje odgovarajućih vaspitnih mera;
– ispitivanje interesovanja učenika i njihovog adekvatno uključivanje u rad sekcija, društvenih organizacija; društveno-korisnog rada i drugih oblika njihovog angažovanja;
– praćenje i usklađivanje opterećenosti učenika nastavnim i vannastavnim aktivnostima (domaći zadaci, testovi, kontrolni zadaci, takmičenja i drugo).
Poslovi školskog pedagoga:
– rad s nastavnicima u pripremanju i planiranju neposrednog obrazovno-vaspitnog rada (planiranje i pripremanje časa, izbor oblika, metoda, sredstava i organizacija rada i sl.);
– analiza časova kojima je prisustvovao pedagog i drugih oblika obrazovno-vaspitnog rada i sagledavanje njihove didaktičko-metodičke zasnovanosti (ostvarenost ciljeva i zadataka, vremenska artikulacija; efikasnost primenjenih metoda, oblika i sredstava, aktivnost učenika i nastavnika i drugo);
– ispitivanje uzroka problema koji se javljaju u obrazovno-vaspitnom procesu;
– pedagoško-instruktivni rad s nastavnicima (upoznavanje sa pedagoško-didaktičkim i metodičkim inovacijama i mogućnostima unapređenja vaspitnog rada s učenicima, rešavanje problema koji nastaju u odnosima nastavnik – učenik itd.);
– didaktičko-metodičko osmišljavanje rada s darovitim učenicima i onima koji imaju poteškoća u obrazovno-vaspitnom radu;
– upućivanje nastavnika na korišćenje pedagoške literature radi osavremenjivanja nastavnog procesa;
– učestvovanje i pružanje pomoći nastavnicima u realizaciji obrazovno-vaspitnih ciljeva i zadataka pojedinih nastavnih tema i jedinica;
– rad s nastavnicima u ostvarivanju zadataka profesionalne orijentacije.
Poslovi školskog psihologa:
– učestvovanje u operacionalizaciji obrazovno-vaspitnih ciljeva na nivou znanja, shvatanja, primene i stvaralačke prerade gradiva;
– pružanje pomoći u podsticanju optimalnog razvoja učenika na osnovu utvrđenih individualnih karakteristika;
– upoznavanje s psihološkim principima uspešnog učenja i motivacije za rad;
– ispitivanje efikasnosti pojedinih oblika i metoda obrazovno-vaspitnog rada u odnosu na individualne karakteristike učenika (sposobnosti, motivaciju, osobine ličnosti i obrazovnih postignuća);
– utvrđivanje psiholoških uzroka zaostajanja učenika u obrazovnim postignućima i pojedinim vidovima razvoja i predlaganje programa za podsticanje njihovog napredovanja;
– pružanje pomoći i identifikovanju obdarenih učenika, utvrđivanje vrste obdarenosti i predlaganje programa za podsticanje i usmeravanje njihovog razvoja;
– ukazivanje nastavnicima i odeljenskim starešinama na uzroke poremećaja interpersonalnih odnosa u odeljenjskim zajednicama i predlaganje mera za njihovo prevazilaženje;
– pružanje pomoći nastavnicima i odeljenjskim starešinama u usmeravanju profesionalnog razvoja učenika;
– analiziranje časova na kojima je prisustvovao psiholog i pojedinih oblika obrazovno-vaspitnog rada, radi sagledavanja prilagođenosti sadržaja programa razvojnom uzrastu učenika, atmosferi u odeljenju, motivaciji za rad i drugo.
IV RAD SA UČENICIMA
(pedagog 8, psiholog 10 sati nedeljno)
Poslovi školskog pedagoga i školskog psihologa
– utvrđivanje zrelosti za prevremeni, redovni i odloženi polazak u školu;
– struktuiranje odeljenja prvog, a po potrebi i drugih razreda;
– praćenje uspeha i napredovanja učenika u nastavi i vannastavnim aktivnostima u odnosu na postavljene ciljeve i zadatke;
– praćenje i podsticanje razvoja učenika;
– identifikovanje učenika kojima je potreban korektivni rad i organizovanje obrazovno-vaspitnog rada s njima;
– prepoznavanje, otkrivanje i identifikovanje darovitih učenika i stvaranje optimalnih uslova za njihov razvoj i uspešno napredovanje;
– rad na formiranju učeničkih kolektiva;
– unapređenje rada slobodnih aktivnosti;
– saradnja s učenicima (V-VIII) u pripremanju ekskurzija, poseta – izleta, proslava, kulturnih, sportskih, humanitarnih i drugih aktivnosti;
– organizovanje psihološko-pedagoškog i zdravstvenog preventivnog obrazovanja učenika;
– obavljanje instruktivnog rada radi racionalne organizacije rada i učenja;
– pripremanje tribina, predavanja, diskusija i drugih organizacionih oblika iz različitih oblasti (kulture, nauke, sporta, politike i drugo);
– upoznavanje učenika s područjima rada i upisnom politikom srednjih škola;
– podsticanje aktivnog, ispitivačkog ponašanja učenika prema sebi i svetu rada i pružanje pomoći u izradi ličnih profesionalnih planova;
– usmeravanje učenika za osmišljeno korišćenje slobodnog vremena.
Poslovi školskog pedagoga
– ispitivanje obrazovne spremnosti dece za prevremeni polazak u školu;
– identifikacija i rad na otklanjanju pedagoških uzroka problema u učenju i ponašanju;
– individualni i grupni rad s učenicima koji imaju problema u ponašanju i učenju;
– rad sa školskom zajednicom u ostvarivanju obrazovno-vaspitnih zadataka;
– profesionalno usmeravanje obdarenih učenika i onih koji zaostaju u obrazovno-vaspitnim postignućima;
– praćenje i proučavanje interesovanja i postignuća učenika i sagledavanje njihove usklađenosti s profesionalnim željama i opredeljenjima.
Poslovi školskog psihologa
1. Ispitivanje:
– intelektualne, socijalne i emocionalne zrelosti učenika za polazak u školu;
– opštih i posebnih sposobnosti;
– motivacije za školsko učenje;
– osobina ličnosti;
– vrednosnih orijentacija i stavova;
– grupne dinamike odeljenja i statusa pojedinca;
– sklonosti i interesovanja za određene obrazovne profile i profesionalne zrelosti;
– učenika koji podležu kategorizaciji;
– psiholoških činilaca uspeha i napredovanja učenika i odeljenja.
2. Izrada instrumenata za ispitivanje znanja i ostalih karakteristika ličnosti (testova znanja, anekta, skala, procena, sociomaterijskih upitnika i dr.);
3. Organizovanje:
– predavanja, tribina i drugih aktivnosti iz oblasti pedagoške, razvojne i socijalne psihologije i mentalne higijene;
– savetodavno-instruktivnog rada s neuspešnim učenicima u nastavi, s teškoćama u emocionalnom razvoju u sazrevanju, sa smetnjama u fizičkom razvoju, s težim porodičnim problemima (deca bez roditelja, nepotpune porodice, alkoholizma u porodici i drugog), poremećenim ponašanjem;
– osposobljavanje učenika za usvajanje racionalnih metoda učenja i samoobrazovanje;
– aktivnosti na profesionalnom usmeravanju učenika koji zaostaju u psihofizičkom razvoju kao i onih koji se odlikuju opštim ili posebnim vrstama obdarenosti.
V SARADNJA S RODITELJIMA
(3 sata nedeljno)
Poslovi školskog pedagoga i školskog psihologa
– ispitivanje interesovanja i mogućnosti roditelja za uključivanje u pojedine oblike rada škole (sekcije, predavanja, posete i sl.);
– pružanje pomoći roditeljima čija deca imaju probleme u razvoju, učenju i ponašanju;
– sarađivanje s roditeljima obdarene dece;
– osposobljavanje roditelja za pružanje pomoći deci u podsticanju i usmeravanju njihovog profesionalnog razvoja, kao i radi profesionalnog informisanja roditelja o planovima upisa, kadrovskim potrebama, merilima i kriterijumima upisa;
– pedagoško-psihološko obrazovanje roditelja;
– pružanje pomoći u osmišljavanju slobodnog vremena dece.
Poslovi školskog pedagoga
– pružanje pomoći u vaspitnom radu s decom;
– instruktivno-savetodavni rad s roditeljima darovitih učenika i učenika koji imaju teškoća u učenju i ponašanju;
– osposobljavanje roditelja za rešavanje problema koji se odnose na učenje i ponašanje.
Poslovi školskog psihologa
– upoznavanje roditelja s psihološkim karakteristikama dece i pružanje savetodavne pomoći u usmeravanju njihovog razvoja;
– davanje saveta za rešavanje razvojnih i drugih problema učenika, koji su posledica poremećenih porodičnih odnosa;
– savetodavno-instruktivni rad s roditeljima čija deca imaju teškoća u učenju i razvoju;
– pružanje pomoći u blagovremenom otkrivanju obdarene dece i ukazivanje na mogućnosti podsticanja i usmeravanja njihovog opšteg i profesionalnog razvoja.
VI ISTRAŽIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNE PRAKSE
– analitičko-istraživački rad
(3 sata nedeljno)
Poslovi školskog pedagoga i školskog psihologa
– istraživanje i sagledavanje opštih uslova za odvijanje obrazovno-vaspitnog rada u školi;
– istraživanje postojeće obrazovno-vaspitne prakse i specifičnih problema i potreba škole;
– proveravanje efikasnosti nove obrazovne tehnologije;
– učestvovanje u programiranju i izvođenju ogleda;
– učestvovanje u istraživanjima drugih škola, naučnih i prosvetnih institucija.
VII RAD U STRUČNIM ORGANIMA
(2 sata nedeljno)
Poslovi školskog pedagoga i školskog psihologa
– unapređivanje rada stručnih organa škole;
– rešavanje aktuelnih obrazovno-vaspitnih problema;
– izveštavanje o rezultatima obavljenih analiza, pregleda, ispitivanja i mini istraživanja i predlaganje odgovarajućih pedagoških i drugih mera;
– unapređivanje obrazovno-vaspitne prakse (predlaganje racionalizacije obrazovno-vaspitnog rada i primene efikasnijih oblika, metoda i sredstava nastavnih i drugih vidova rada s učenicima).
VIII SARADNJA SA STRUČNIM INSTITUCIJAMA, DRUŠTVENOM SREDINOM I STRUČNO USAVRŠAVANJE
(1 sat nedeljno)
Poslovi školskog pedagoga i školskog psihologa
– ispostavljanje saradnje s obrazovnim, zdravstvenim i socijalnim institucijama i drugim ustanovama koje doprinose ostvarivanju cilja i zadataka obrazovno-vaspitnog rada;
– izgrađivanje koncepcije plana i programa stručnog usavršavanja nastavnika i stručnih saradnika u školi;
– predlaganje stručne literature i periodike;
– realizovanje programa pedagoško-psihološkog i didaktičko-metodičkog usavršavanja;
– učestvovanje u organizovanim oblicima razmene iskustava i saradnje školskih pedagoga i psihologa (aktivi, sekcije, sabori, kongresi i sl.);
– organizovanje individualnog rada na stručnom usavršavanju;
– učestvovanje u mentorskom radu s pripravnicima.
IX VOĐENJE DOKUMENTACIJE
Poslovi školskog pedagoga i školskog psihologa
– vođenje dokumentacije o svom radu: plan i program rada (godišnji – globalni i mesečni – operativni), dnevnik rada, dosijea o radu s učenicima koji zahtevaju poseban rad, dokumentacija o izvršenom istraživačkom radu, obavljenim pregledima, izveštajima i sl.);
– učestvovanje u unapređivanju školske pedagoške dokumentacije, posebno one koje se odnosi na planiranje i praćenje realizacije programa rada škole;
– vođenje evidencije o saradnji s učenicima, nastavnicima i roditeljima.
X PRIPREMA ZA RAD
(10 sati nedeljno)
Poslovi školskog pedagoga i školskog psihologa
1. Pripremanje i planiranje:
– rad s učenicima, nastavnicima i roditeljima;
– analiza i saopštenja;
– predavanja za učenike, nastavnike i roditelje;
– materijala za pojedina istraživanja i izradu instrumenata;
– poseta časovima;
– oglednih predavanja;
– uvođenje inovacija u obrazovno-vaspitni proces;
– praćenje i proučavanje potrebe stručne literature.
2. Pripremanje i dogovaranje sa ostalim stručnim saradnicima, timovima i stručnim institucijama o zajedničkim zadacima i aktivnostima u školi i izvan nje.