Blanka Bogunović
MUZIČKI TALENAT I USPEŠNOST
Institut za pedagoška istraživanja, Beograd Beograd, 2008, 360 strana
Visok nivo profesionalne kompetentnosti dr Blanke Bogunović u oblasti psihologije i muzike rezultirao je objavljivanjem monografije Muzički talenat i uspešnost u izdanju Instituta za pedagoška istraživanja iz Beograda. Monografija se bavi psihološkim svojstvima učenika muzike, njihovom porodičnom sredinom i karakteristikama nastavnika u okvirima specijalizovanog obrazovanja muzički talentovane dece. Njihov doprinos je sagledavan pojedinačno, objedinjeno i interaktivno u nameri da se utvrde sklopovi uticaja koji bi mogli da objasne proces razvoja muzičkog talenta i dostizanja visoke muzičke uspešnosti.
Monografija je podeljena u tri tematske celine. Muzička uspešnost, Činioci muzičke uspešnosti učenika i Integrativna razmatranja činilaca uspešnosti. Sadrži šest poglavlja u kojima su na iscrpan način izložena pitanja koja se bave evaluacijom postignuća u muzičkom školovanju, kao i značajem saradnje relevantnih učesnika procesa muzičkog obrazovanja (učenika, porodice i nastavnika) na dva referentna uzrasta: osnovnoškolskom i srednjoškolskom. Svako poglavlje odlikuje sistematičnost u pristupu, preciznost i jasnost u izlaganju, pa se tako čitalac najpre upoznaje sa teorijskim koncepcijama i nalazima reprezentativnih stranih istraživanja, potom sa nalazima istraživanja u našoj sredini i, na kraju, s istraživačkim nalazima samog autora. Na kraju knjige dat je veliki broj bibliografskih jedinica koje posebno zainteresovane čitaoce upućuju na relevantne naučne izvore iz oblasti psihologije i muzike.
Prof. dr Ksenija Radoš (izvod iz recenzije):
U našim uslovima ovo je prvi naučni rad koji se sveobuhvatno bavi psihološkim osnovama muzičke uspešnosti mladih muzičkih talenata. Autorka holistički istražuje uticaj interakcije intrapsihičkih i sredinskih obeležja na dostizanje muzičke uspešnosti u velikom rasponu uzrasta i ustanovljava sklop opštevažećih, kao i uzrasno specifičnih odrednica uspešnosti. Visok nivo profesionalne kompetentnosti autorke u obe oblasti, psihologiji i muzici, omogućio je da se dođe do novih teorijskih saznanja, kao i onih važnih za praksu specijalizovanog muzičkog obrazovanja, a time i za individualno i uzrasno primerenu podršku napredovanju mladih darovitih muzičara.
Dr Slavica Maksić (izvod iz recenzije)
Autorka tretira muzičku uspešnost kao proces razvoja profesionalnih kompetencija koji traje tokom celog života, gde period školovanja predstavlja ključni formativni period koji određuje početak, tok i domet realizacije muzičkij potencijala. Monografija predstavlja značajan doprinos izučavanju talenata za muziku, razvoju identifikacionih precedura i definisanju odgovarajuće vaspitno-obrazovne podrške, te je stoga toplo preporučujem.