MENADŽMENT LJUDSKIH RESURSA I KVALITET
Dobrila Vujić
redovna cena: 1900 dinara
cena sa popustom: 1540 dinara
Treće izmenjeno i dopunjeno izdanje
Reč je o knjizi koja treba da bude od velike koristi svakom rukovodiocu, menadžeru, stručnjaku ali i ostalim zaposlenim u organizaciji, koji za svoj cilj imaju kvalitetno i uspešno poslovanje. Ovde je na jednom mestu prikazano sve ono osnovno o savremenom upravljanju kadrovskim potencijalom.
ŠTA JE NOVO U OVOM IZDANJU?
- Obrađen je koncept menadžmenta ljudskih resursa detaljnije
- Prikazane su razlike u sadržaju koncepta u različitim geografskim područjima – Japanu, Americi, Evropi
- Obrađen je model globalnog HRM
- Analizirani su izazovi savremenog HRM
- Detaljno je prikazan pristup transformaciji postojećeg načina upravljanja zaposlenima i uvođenje savremenog HRM
U oblasti pojedinih metoda upravljanja ljudskim potencijalima uvršteni su najnoviji sadržaji.
Tako je:
- poglavlje o selekciji obogaćeno sadržajima o savremenim metodama selekcije (intervju, uzorci posla, assessment centri)
- poglavlje o obrazovanju menadžmentom znanja
- poglavlje o proceni performens menadžmentom
- poglavlje o upravljanju razvojem procenom potencijala i upravljanjem karijerom
U delu posvećenom izgradnji organizacijskog ambijenta za kvalitet uneti su novi sadržaji, kao na primer:
- rukovođenje »5-tog nivoa«
- menadžment promenama
- podržavajuće komunikacije
- rezultati istraživanja o strukturi motivacije i pristupu motivisanju u našim uslovima tranzicije, o preferencijama mehanizama angažovanja ljudskog potencijala…
Posebna pažnja posvećena je analizi naših aktuelnih vrednosti, kao bazičnom entitetu od koga zavisi brzina i uspeh u primeni koncepta HRM, ali i poslovna uspešnost uopšte.
Prvo izdanje knjige Menadžment ljudskih resursa i kvalitet, objavljeno je 2000. godine, u vreme kada je svojinska transformacija tek bila na početku i kada se o tržišnoj privredi više govorilo, nego što je stvaran ambijent za njenu implementaciju. U to vreme, očekivale su se društvene promene, koje bi ubrzale transformaciju upravljanja društveno-ekonomskim sistemom i privredom, a u skladu sa tim i promene u upravljanju ljudskim resursima. Desila se promena vlasti, a društvene promene su složen proces koji zahteva vreme i ciljno usmerene, kontinuirane aktivnosti.
Ljudi su od promena očekivali bolji život, a skoro niko im nije govorio kako se do tog boljeg života dolazi. Bivše socijalističke zemalje, uglavnom, nisu mogle izbeći susret sa »dolinom suza« (privredni kolaps, nezaposlenost, povećanje socijalne nejednakosti, masovno siromaštvo…) i »dolinom čuda« (ogromno bogatstvo i luksuz pojedinaca, nametljiva raskoš, glamur…) kaže, Z. Golenkova, poznata naučnica u oblasti tranzicije i globalizacije. Posle prolaska kroz ovaj »tunel«,po pravilu, počinje postepeno otvaranje »zelenog polja« u kome svaki pojedinac treba da nađe svoju »formulu« boljeg života.
Šta reći za našu dugotrajnu, »tegobnu«, »zakasnelu«, »odloženu« ,«blokiranu«, »fingiranu«,… tranziciju, udruženu sa teškim problemima na nacionalnom planu?
Odgovor je jasan i sa njim se svakodnevno suočavamo. Rešenje je samo u daljoj mukotrpnoj i upornoj borbi za ostvarenje društveno vrednih ciljeva.
Brzina transformacije upravljanja ljudskim resursima i organizacione kulture nije onakva kakvu smo priželjkivali, ali se ipak promene odvijaju. Otvaramo se prema svetu, naši ljudi uče o savremenom pristupu upravljanju ljudskim potencijalima iz iskustava multinacionalnih kompanija, neke naše kompanije modernizuju i otvaraju nove HRM celine, na fakultetima se sve više izučava savremeni menadžment ljudskih resursa.
Isto tako, sve češće imamo prilike da ugledamo osmeh prodavačice, ili se suočimo sa strpljenjem šalterske službenice, da se vozimo čistim autobusom, ili da nas usluže sa puno poštovanja u urednom i lepo opremljenom restoranu. Naravno, mogli bismo uputiti sijaset kritika u ovoj sferi, ali, uočavanje i malih pomaka deluje motivaciono.
Svrha dopuna i izmena sadržaja knjige je upravo da se ukaže na to dokle smo stigli, šta smo uradili dobro, a šta je moglo i bolje, šta nam preostaje, zašto ne idemo brže, šta još moramo da menjamo.
IZVOD IZ RECENZIJA
Prof. dr Radojica Bojanović
… Naučna oblast Menadžment ljudskih resursa u najvećoj meri odražava nove odnose u biznisu. Ona integriše ranije parcijalne oblasti (na primer, kadrovsku psihologiju, motivaciju za rad, organizaciono ponašanje) i posmatra ljudske resurse u društvenom kontekstu, u biznis kontekstu i u organizacionom kontekstu. To zahteva rad u više oblasti koje klasična psihologija rada ne obrađuje. Na primer, upravljanje zaposlenima, strateški menadžment, menadžment znanjem, veštine i osobine zaposlenih u funkciji radnih zadataka, razvoj ljudskih potencijala, upravljanje karijerom, timski rad, organizaciona kultura.
U osnovi menadžmenta ljudskih resursa je ljudski faktor – njegovo proučavanje i stvaranje uslova za napredovanje zaposlenih.
Postojeći udžbenici iz Menadžmenta ljudskih resursa u našoj sredini nisu, u dovoljnoj meri, uspeli da povežu ljudski faktor sa organizacionim i društvenim okruženjem. U tom pogledu, je knjiga dr Dobrile Vujić najuspešnija sinteza ljudskog faktora i ekonomskih i društvenih činilaca koji utiču na biznis.
Inovacija autorke je posmatranje svih postupaka u okviru menadžmenta ljudskih resursa u funkciji kvaliteta.
Druge knjige iz ove oblasti pretežno predstavljaju prenošenje informacija iz zapadne literature. Autorka je, međutim, posebno u ovom trećem izdanju knjige, svestrano analizirala proces tranzicije u našoj zemlji. Ona je, na osnovu niza primera iz prakse u našim preduzećima, iznela značajan broj kritičkih primedbi zašto se taj proces ne odvija brže. Posebno su inspirativne analize koje objašnjavaju kako se naš tradicionalni mentalitet sporo prilagođava promenama koje zahteva moderni biznis…. Na taj način, autorka principe menadžmenta ljudskih resursa analizira u kontekstu naše sredine.
… Knjiga Menadžment ljudskih resursa predstavlja dragoceno štivo za stručnjake u oblasti poslovne psihologije.
Prof. dr Mijat Damjanović
Autor ove obimne studije, dr Dobrila Vujić se gotovo dve decenije bavi problemom ljudskog faktora, pre svega rukovodećih kadrova u privrednim organizacijama, preduzećima i kompanijama. Upravo od ovih čelnih ljudi, prevashodno analiziranih u našoj sredini, dobrim delom zavisi i uspeh organizacije, njen uspon, stagnacija ili pad, mada valja imati na umu i opšti poslovni ambijent u kome oni delaju, koji objektivno može olakšavati ili otežavati njihovu misiju.
Vredno je opredeljenje autorke da upravljanje ljudskih resursima (HRM) i kvalitet njihovog rukovođenja posmatra u dinamičnom socijetalnom razvoju, ceneći njegove političke, pravne, ekonomske,. društvene i tehnološke perfomanse, u eri tranzicionih i globalističkih iskušenja… S toga je logično upozorenje autora da pored potrebe poznavanja vrednih internacionalnih iskustava, pre svega u zemljama uspešnog privrednog prosperiteta, primera njihove dobre prakse, težište napora u našim uslovima mora biti usmereno na traženje sopstvenog puta, sopstvenih rešenja i perspektive.
Ova knjiga nesumnjivo može biti od koristi širem krugu zainteresovanih aktera u sistemu upravljanja i rukovođenja u preduzećima, kompanijama , korporacijama, onima koji evaluiraju njihov rad, ali i studentima koji stiču svoj prva znanja u oblasti menadžmenta, biznisa, poslovnog administriranja. Njen kvalitet, solidna teorijska osnova i vredna empirijska građa, preporučuje ovu studiju da bude publikovana i time dostupna široj profesionalnoj populaciji koja će u njoj naći solidnu osnovu i podsticaj za praćenje ove sve aktualnije literature, koja je nažalost u nas ne adekvatno zastupljena.
Naručivanje: E-mail dpscpp@sezampro.rs, www.dps.org.rs; tel. +381 11 3232961 i 3035131, faks 3239685, adresa Đušina 7/III Beograd